اختلاف نظر آمریکایی‌ها در مورد رفتار با نوجوان مجرم!

مدیتوریست: مردم آمریکا در مورد اینکه آیا سیستم عدالت کیفری باید با نوجوانانی که مرتکب جرایم خشونت‌آمیز می‌شوند مانند بزرگسالان رفتار کند یا برخورد ملایم‌تری با آنها داشته باشد، اختلاف نظر دارند.

به گزارش مدیتوریست، آمریکا با داشتن بیش از ۲ میلیون زندانی در جهان رکورددار است و به‌ عنوان کشور «عادت کرده به زندان»[۱] شناخته می‌شود. البته فقط بزرگسالان این جمعیت را شامل نمی‌‎شوند، آمریکا در قیاس با دیگر کشورهای جهان نوجوانان زیادی را زندانی می‌کند.

آخرین گزارش سازمان ملل [۲] نشان داد که در سال ۲۰۲۰ میزان زندانی شدن نوجوانان در آمریکا ۱۱ برابر بیشتر از نرخ اروپای غربی، ۱۱ برابر بیشتر از آسیا، ۱۰ برابر بیشتر از اروپای شرقی، ۷ برابر بالاتر از اقیانوسیه، ۴ برابر بیشتر از کانادا و مکزیک و ۳ برابر بیشتر از آمریکای جنوبی است. این در حالی است که بازداشتگاه‌های نوجوانان آمریکا یا همان مراکز اصلاح و تربیت در این کشور مملو از روایت‌های وحشتناک آزار و سوءاستفاده جنسی هستند.

موسسه تحقیقاتی گالوپ آخرین یافته‌های خود را از نظرسنجی سالانه جرم و جنایت آمریکا در تاریخ ۴ دسامبر۲۰۲۳ (۱۳ آذر۱۴۰۲) منتشرکرد. با توجه به افزایش آمار تیراندازی‌ها توسط افراد زیر ۱۸ سال به ویژه در مدارس ایالات متحده، این نظرسنجی نوع رفتار دادگاه را با این نوجوانان مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی ۴۷ درصد از پاسخ‌گویان معتقد بودند با نوجوانانی که مرتکب جرایم خشونت‌آمیز می‌شوند، باید در دادگاه با ملایمت بیشتری رفتارشود و در مقابل ۴۶ درصد تمایل دارند که با آنها سخت گیرانه‌تر و مانند مجرمان بزرگسال برخورد شود.

مطابق نمودار زیر که پاسخ‌گویان را بر مبنای خاستگاه سیاسی، سن و تحصیلات تفکیک کرده است، ۶۱ درصد دموکرات‌ها و ۵۶ درصد افراد زیر۵۰ سال معتقدندکه سیستم قضایی با نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله که مرتکب جنایات خشونت‌آمیز می‌شوند باید با ملایمت بیشتری رفتارکند، در حالی ۵۹ درصد جمهوری‌خواهان و ۵۳ درصد افراد۵۰ سال به بالا معتقد هستندکه با چنین نوجوانانی باید مانند بزرگسالان رفتارکند. مستقل‌های سیاسی در این مورد به طور مساوی اختلاف نظر دارند.

جالب توجه است که فارغ التحصیلان دانشگاهی معتقدند در برخورد با نوجوانان مجرم ملایمت بیشتری توسط سیستم قضایی نیاز است، در حالی که کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند، اعتقاد دارند که با نوجوانان مجرم مانند بزرگسالان رفتار شود.

همچنین والدین کودکان زیر ۱۸ سال (۵۴ درصد) بیشتر از والدین دیگر (۴۵ درصد) موافق رفتار ملایم‌تر با نوجوانان مجرم هستند.

اختلاف نظر آمریکایی‌ها در مورد رفتار با نوجوان مجرم

همچنین نمودار زیر نشان دهنده تغییر نگرش مردم آمریکا نسبت به دو دهه گذشته است، به طوری که در سال ۲۰۰۰ فقط ۲۴ درصد از پاسخ گویان اعتقاد داشتند که با مجرمان ۱۴ تا ۱۷ ساله با ملایمت بیشتری رفتار شود و ۶۵ درصد معتقد بودند که باید با آنها مانند مجرمان بزرگسال رفتار شود.

اختلاف نظر آمریکایی‌ها در مورد رفتار با نوجوان مجرم

همچنین نمودار زیر حاکی از آن است که طی این دو دهه دیدگاه دموکرات‌ها، مستقل‌ها و جوانان بیشتر از نظرات جمهوری‌خواهان و افراد مسن تغییر کرده است.

با این حال، همه زیرگروه‌های کلیدی نشان می‌دهندکه در ۲ دهه گذشته از میزان پاسخ‌گویان (از هر حزب سیاسی و گروه سنی)که معتقد بودند باید با مجرمان نوجوان مانند بزرگسالان رفتار شود، کاسته شده است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۰، این میزان بین ۶۰ تا ۶۸ درصد بود.

اختلاف نظر آمریکایی‌ها در مورد رفتار با نوجوان مجرم

البته تغییراتی طی دو دهه گذشته در دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد نحوه برخورد سیستم قضایی با نوجوانان مجرم صورت گرفته است، از جمله حمایت کمتر از مجازات اعدام که مطابق با تغییرات همزمان در سایر نگرش‌های مرتبط با جرم است. به طوری که از سال ۲۰۰۳ تاکنون دیگر پرسیده نشده؛ آیا مجازات اعدام باید در مورد نوجوانان مجرم اجرا شود یا خیر؟ البته درآن زمان، تنها ۲۶ درصد موافق بودند و احتمالاً با توجه به کاهش ۱۷ درصدی حمایت کلی از مجازات اعدام از آن زمان تا کنون، این میزان امروز خیلی کمتر است.

نوجوانان سیاه‌پوست؛ عمده‌ترین بخش جمعیت بازداشتگاه‌های نوجوانان در آمریکا هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهند که مساله نژاد نقش تعیین‌کننده‌ای در دستگیری و بازداشت نوجوانان سیاه‌پوست دارد و همین امر سبب شده تا آن‌ها سهم نامتناسبی از جمعیت نوجوانان را در بازداشتگاه‌های نوجوانان آمریکا داشته باشند.

نابرابری ‌و تبعیض نژادی مدت‌ها است که سیستم قضایی نوجوانان آمریکا را گرفتار کرده و این مشکل عمیقاً ریشه‌دار است. نوجوانان سیاه‌پوست تقریبا پنج برابر بیشتر از همسالان سفیدپوست خود بازداشت می‌شوند. براساس آخرین داده‌های موجود، ۴۱ درصد از جمعیت نوجوانان زندانی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ سیاه‌پوست بودند، این در حالی است که کمتر از ۱۵ درصد جمعیت آمریکا را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند.

جامعه آماری این نظرسنجی افراد ۱۸ سال به بالای ساکن در همه ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا و حجم نمونه یک هزار و ۹ نفر بوده است.

این پیمایش در یک بازه زمانی ۲۱ روزه؛ یعنی از ۲ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ (دهم مهرماه تا اول آبان ماه ۱۴۰۲) اجرا شد. جمع‌آوری داده‌ها از ۸۰ درصد پاسخ‌گویان بوسیله تلفن همراه و ۲۰ درصد پاسخ‌گویان از طریق تلفن ثابت با استفاده از روش شماره‌گیری تصادفی انجام شد.

منابع:

  • https://B۲n.ir/d۵۱۹۴۳
  • https://worldpopulationreview.com/country-rankings/incarceration-rates-by-country

[۱]. Addicted to imprisonment

[۲]. Incarceration Rates by Country ۲۰۲۰

اخبار مرتبط