با پیگیری پاکستان؛ تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر درخصوص اهانت به قرآن کریم

مدیتوریست: شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز چهارشنبه قطعنامه‌ای در خصوص نفرت مذهبی تصویب کرد اما آمریکا و اتحادیه اروپا با این قطعنامه‌ی شورای حقوق بشر مخالفت و ادعا کردند که چنین موضوعی با دیدگاه آن‌ها در مورد حقوق بشر و آزادی بیان در تضاد است.

به گزارش مدیتوریست، رویترز نوشت: به این قطعنامه، ۲۸ کشور رای موافق، ۱۲ کشور رای مخالف و هفت کشور رای ممتنع دادند.

پاکستان در واکنش به حادثه قرآن‌سوزی در سوئد طی ماه گذشته این طرح را ارائه کرد که به دنبال تصویب قطعنامه‌ای بود تا رئیس حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در این زمینه منتشر کرده و از دولت‌ها بخواهد ضمن بررسی قوانین داخلی خود در مورد نفرت مذهبی، شکاف‌هایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و پیگرد قانونی چنین اقداماتی شود، برطرف کنند».

پیش از این فولک تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه در نشستی که برای بررسی آتش زدن قرآن در سوئد در مقر این سازمان در ژنو برگزار شده بود از «نفرت پراکنی در همه جای دنیا» انتقاد کرد و گفت که «به نظر می‌رسد این اتفاقات برای برانگیختن خشم و ایجاد تفرقه در جوامع ایجاد شده است.»

ماه گذشته پلیس سوئد برای تعدادی از افراد که قصد هتک حرمت به قرآن را داشتند، مجوز تجمع صادر کرد. در میانه تجمع این افراد مقابل مسجد اصلی استکهلم، فردی لیبرال که از عراق به سوئد مهاجرت کرده بود، صفحاتی از قرآن کریم را سوزاند. این حادثه خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

در همین راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه عراق اعلام کرد نامه سید علی سیستانی، مرجعیت عالی شیعه را در خصوص آتش زدن قرآن کریم در سوئد دریافت کرده است.

اخبار مرتبط