مدیتوریست: ازبکستان با هدف ایجاد تحول در تعلیم و تربیت گامهای بلندپروازانهای در زمینهٔ آموزشهای فوقبرنامه برداشته است.
به گزارش مدیتوریست، مراکز بسیاری در سراسر این کشور فعالیتهای فوقبرنامه ارائه میکنند. این مراکز آموزشی «برکمال اولاد» نام دارند و دانشآموزان در آنها مهارتهای مختلفی را میآموزند و رؤیای آیندهشان را مییابند.
اکبر ۱۱ ساله که از ۶ سالگی عاشق روباتیک بوده در شهرستان گلستان استان سردریا به یکی از این مدارس میرود. او میگوید که آرزو دارد روزی طراح روبات شود و به مدد هوش مصنوعی رباتهایی بسازد که به مردم کمک کنند.
مراکز برکمال اولاد برنامههای متنوعی دارد و کودکان در آنها بازی شطرنج یاد میگیرند، میآموزند که چطور معمای مکعب روبیک را حل کنند، و حتی تعلیم آرایشگری میبینند. رؤیای بزرگ مخلصه عبدالکریمووا، یکی دیگر از این دانشآموزان این مرکز آن است که آرایشگر حرفهای شود.
بیش از ۲۰۰ مدرسهٔ اینچنینی در سراسر ازبکستان هست که همگی بخشی از نظام آموزشی این کشور به شمار میروند. شهریهٔ این مدارس مناسب است، در شهرهای بزرگ معادل ۴ دلار، و در شهرهای کوچک از این هم کمتر.
ایندیرا خولدارووا، معاون آموزش فوقبرنامه وزارت آموزش و پرورش ازبکستان میگوید: «مدارس برکمال اولادِ ازبکستان جایی است که به کودکان امکان میدهد استعدادهای نهفتهشان را رشد بدهند، و البته از مهارتهایی که میآموزند در مشاغل آینده بهره ببرند.»
کلاس طراحی لباس بسیار محبوب است. برای طراحی لباس با عناصر سنتی، باید تناسبات، الگوها، قرینهها و گرایشهای روز را درنظر گرفت، شاید روزی یکی از این بچهها طراح برجستهای شود.
شاهودا جبارووا، که یکی از شاگردان این کلاس است میگوید:«آرزو دارم مجموعه لباس مدرنی با پارچههای سنتی ازبک طراحی کنم، و از این پارچهها در دوخت کیف و کفش و کلاه استفاده کنم.»
علوم رایانه و فناوری دیجیتال، اولویتِ آموزشهای فوقبرنامهٔ دولت است. دخترانِ دچارِ ناتوانی در برنامهٔ «مهارت برای دخترانِ» پارک فناوری تاشکند شرکت میکنند، تا آموزشِ فناوری اطلاعات ببینند. «مهارت برای دختران» عنوان طرحی از یونسکوست که ۲۲ کشور از جمله ازبکستان در آن شرکت دارند.
منیر محمدزاده، نمایندهٔ یونسکو در ازبکستان میگوید: «ما دختران آسیبپذیر، یا دچار ناتوانی را، در کل مناطق کشور تحت پوشش گرفتهایم تا امکان کسب مهارتهای لازم برای ورود به بازار کارِ کنونی را برایشان فراهم کنیم. برنامهنویسی و طراحی شبکه برای رقابت ضروری است. متقاضی این مهارتها در بازار متقاضی زیاد است، و میخواهیم دختران ما هم امکان ورود به بازار داخلی و خارجی را پیدا کنند.»
در مدرسهٔ فناوری اطلاعات تاشکند، وقتی کلاس تمام میشود دانشآموزان بهسراغ ورزشهای سایبری میروند. فضلالدین اسماعیلوف، مدیر این مدرسه میگوید: «ورزشهایی نظیر تیراندازی و شطرنج سبب رشد استعداد میشود، و تفکر منطقی و مهارت مدیریت و ارتباط را پرورش میدهد، و چون اینجا مدرسهٔ آیتی است ما هم اینها را انتخاب کردهایم.»
به یمن این آموزشهای فوقبرنامه برخی از دانشآموزان درحال ساختن آیندهٔ خود هستند.منبع: یورونیوز