علی قربانپور: دنا، مظهر استوار تمامیت ارضی و همگرایی ملی ایران است

مدیتوریست: رشته کوه دنا، در کانون پیوند فلات مرکزی ایران و زاگرس و حدفاصل مرز میان استانهای کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری و از لحاظ تقسیم بندی متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد است. در روزهای اخیر، واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، بحث داغ رسانه های مجازی کشور، به ویژه رسانه های جنوب غرب ایران بوده است که واکنش اعتراض آمیز بسیاری از زاگرس نشینان از جمله مردم یاسوج را در پی داشته است و با ورود نمایندگان استان مذکور از جمله دکتر تاجگردون، نماینده باشت و گچساران، قضیه ظاهرا منتفی گردید.

به گزارش مدیتوریست، آقای دکتر علی قربانپور استادیار علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری و و مدیر دپارتمان اندیشه سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا در مقاله ای با عنوان «دنا و مسئله همگرایی ملی » چنین آورده است:

نویسنده این یادداشت در مقامی نیست که بخواهد بین دو مردم یا مقامات دو استان درگیر این ماجرا مداخله ای یا قضاوتی بنماید؛ آن چیزی که برای نگارنده در اولویت است، مساله تمامیت ارضی و همگرایی ملی ایران است و معتقدم  که نه ایران بدون اصفهان را میتوان تصور کرد نه ایران بدون یاسوج.

یکی از مسائلی که در طی بیش از یک دهه گذشته بر چالش های متعدد کشور افزوده شد، مساله حرکتهای پان گرایی در برخی استانهای مرزنشین بوده است که بررسی علل آن قابل تحقیق و بررسی است لیکن مناطق داخلی و فلات مرکزی ایران، تا کنون دستخوش این واگراییها نشده بودند. وقوع چنین چالشهایی در محیطهای محلی و داخلی کشور ناشی از عدم آگاهی تصمیم گیران نسبت به مسائل هویتی و سیاستگذاریهای فرهنگی است و بعضا هم ناشی از نفوذ کسانی است که منافعشان با منافع ملی در تعارض قرار دارد. لذا مدیران و سیاستگذاران محیط زیست و منابع طبیعی کشور از این نکته نباید غافل باشند که بدون توجه به مسائل هویتی و فرهنگی، این تصمیم‌گیریها، نه تنها ناشیانه است بلکه تیری زهرآگین است که بر پهنه زخم خورده همگرایی ملی .

سند اثبات ادعای ما در خصوص اولویت مناسبات فرهنگی-مردم شناختی نسبت به وجه سخت افزاری تصمیم گیریها، آتش سوزی در جنگلهای بلوط استانهای لرستان و ایلام است که همراهی بومیان منطقه از روی عرق ملی-محلی و هویتی است که با کمترین امکانات و ملاحظات ایمنی، خود را به دل آتش میزنند و به داد جنگل نیمه سوخته رسیدند. بر این اساس، مردم کهگیلویه و بویر احمد نیز دنا را جز, لاینفک هویت خویش می پندارند، به همان نسبت که نه تنها نسبت به اصفهان بلکه نسبت به ذره ذره خاک ایران تعلق خاطر دارند. پس بیاییم برای پیشگیری از واگرایی ملی و چند قطبی شدن جمعیت کشور، پشت درهای بسته و در غیاب نظر و دیدگاههای مردم، تصمیم گیری نکنیم!

تصمیمات ناشیانه و مدیریت های بیخردانه ، بی توجه به صورتبندیها و جهت گیریهای افکار عمومی و محلی، می تواند منشاء شکافهایی در سطح جامعه باشد که بازگرداندن آن به حالت اول، نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود. لذا دولت جدید موظف است در  خصوص این جنس تصمیم گیریها در هر منطقه ای از کشور، حساسیت بیشتری به خرج دهد و برای پیشگیری از وقوع چنین بحرانهایی، هر گونه تصمیم گیری، چه در نیروهای صف و چه در قالب نیروهای ستادی ، بدون عبور از فیلتر کارشناسی شده پایبند به حفظ همگرایی ملی، مورد تصویب و اجرا قرار نگیرد.

اخبار مرتبط