مصطفی محمدی رئوف: پیروزی‌های ورزشی ضمن تقویت دیپلماسی عمومی،می توانند مشارکت فعال‌تر مردم را در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی کشور گسترش دهند

مدیتوریست: این وظیفه اهالی ورزش در بخش های دولتی، خصوصی و جامعه مدنی ورزش است که با مطالعات میدانی و تحلیلها علمی، متقن و همه جانبه، ارزش آفرینی و برکات عمومی ورزش و بویژه حوزه ورزشهای قهرمانی و حرفه ای را برای سیاستگذاران مدیران کلان کشور تبیین و ترسیم کنند.

به گزارش مدیتوریست به نقل از دانانیوز، موضوع سیاستگذاری و حکمرانی در ورزش و فعالیتهای ورزشی یکی از نکات مهم و کلیدی در رده های کلان سیاستگذاری و مدیریت کشور بوده و هست، این دیدگاه که آیا ورزش ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر و یا اینکه اولویتهای این سرمایه گذاریها چگونه و در چه ورزشها و یا تا چه سطوح و اولویتهایی باشد نیز دغدغه های دیگری است که همه آنها درنزد تصمیم سازان و حتی مدیران اجرای این بخش بی جواب و غالبا پر ابهام است.
از این رو با محوریت « اصلاح حکمرانی با مدال المپبک » گفتگوی کوتاهی را با آقای دکتر مصطفی محمدی رئوف معاون اندیشکده سیاستگذاری و حکمرانی در ورزش انجام داده ایم که در ادامه می آید:
دکتر مصطفی محمدی رئوف با تاکید بر اینکه ارزش و اهمیت ورزش همگانی و سلامت محور برای همگان روشن است. اظهار داشت: زمانی که صحبت از صرف بودجه عمومی در ورزش، بویژه ورزش قهرمانی است دولمتردان در ایران و بعضی کشورها چندانروی خوشی نشان نمی دهند، چون در دیگاه آنها ورزش قهرمانی در کنار قهرمانی ها و مدال ها و جشن ها، وجهه نامطلوب دیگری به نام دوپینگ، خشونت، فساد و اوباشگری هم دارد که مانع بزرگ برای تصمیم گیری سیاسگذاران در رویکرد حمایتی جهت اختصاص بودجه به ورزشهای مرتبط با این حوزه هاست.
معاون اندیشکده سیاستگذاری و حکمرانی در ورزش با اشاره این مهم که باید برای دولتمردان روشن شود که آیا ورزش ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ در ادامه گفت: این وظیفه اهالی ورزش در بخش های دولتی، خصوصی و جامعه مدنی ورزش است که با مطالعات میدانی و تحلیلها علمی، متقن و همه جانبه، ارزش آفرینی و برکات عمومی ورزش و بویژه حوزه ورزشهای قهرمانی و حرفه ای را برای سیاستگذاران مدیران کلان کشور تبیین و ترسیم کنند.
مصطفی محمدی رئوف اظهار داشت: باید باور راسخ داشت که ورزش قهرمانی می تواند محرکی برای توسعه و پیشرفت کشور باشدو برای رسیدن به این اهداف باید دغدغه اصلی دولتمردان را شناسایی و تحلیل و راهکارها روشن و اجرایی ارائه داد.

این پژوهشگر فعال حوزه ورزش با ذکر این مطلب که از منظر مردم و دولتمردان مدال آوری ورزشکاران ما در المپیک بویژه مدال مبینا و ناهید مرهمی بر درد و غصه های مردم است، در ادامه گفت: وقتی صحبت از اصلاح حکمرانی ورزش کشور می شود برای سیاستگذار باید مشخص شود که با چه ساز وکاری غرور ملی ناشی از پیروزی‌های ورزشی بویژه پیروزی های اخیر بر اصلاح حکمرانی تاثیرگذار است که در این صورت قطعا نوع نگاه آنها به نهادهای ورزشی و بویژه ورزش قهرمانی متفاوت می شود، زیرا بطور مسلم غرور ملی ناشی از پیروزی‌های ورزشی می‌تواند تأثیرات معناداری بر اصلاح حکمرانی داشته باشد. این تأثیرات ممکن است به طور غیرمستقیم از طریق تأثیرگذاری بر روانشناسی اجتماعی، فرهنگ سیاسی، و حتی سیاست‌های عمومی صورت گیرد.
مصطفی محمدی رئوف در این گفتگو ضمن تاکید بر نقش پیروزی‌های ورزشی که می‌توانند حس هویت و غرور ملی را تقویت کنند، اظهار داشت: این حس هویت وقوی‌تر بودن می تواند به ترویج همبستگی اجتماعی و تعهد به منافع ملی کمک کند. زیرا زمانی که مردم به دلیل پیروزی‌های ورزشی بویژه در سطوح بین المللی و‌المپیک احساس هویت و قدرت می کنند غالبا تمایل بیشتری برای حمایت از نهادهای دولتی و ویا حضور فعال اجتماعی در پروژه‌های ملی دارا هستند. این حمایت می‌تواند به تسهیل و تسریع اصلاحات حکمرانی کمک کند.

معاون اندیشکده سیاستگذاری و حکمرانی در ورزش در پایان با تاکید بر اینکه پیروزی‌های ورزشی می‌توانند به افزایش مشروعیت و اعتبار دولت ها کمک کنند افزود:پیروزی‌های ورزشی می توانند مردم را به مشارکت فعال‌تر در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی ترغیب کنند، به ویژه در شرایطی که برای دولتمردان و سیاستگذاران بحث دیپلماسی اهمیت داشته باشد قطعا استفاده از پیروزی‌های ورزشی در جهان به عنوان ابزار دیپلماسی می‌تواند به ارتقای موقعیت بین‌المللی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید در حوزه‌های مختلف کمک کند. در نتیجه، اکنون ضرورت دارد تا کنشگران و فعالان عرصه ورزش بویژه ورزش قهرمانی و حرفه ای، فضای روانی ایجاد شده ناشی از مدال آوری کاروان المپیک و غرور ملی ایجاد شده را به سمت اصلاح و تغییر نگرش دولتمردان نسبت به امر ورزش قهرمانی با تاکید بر نقش ورزش بر احیا و تقویت اعتماد عمومی و اصلاح ساختاری درحکمرانی هدایت کنند. منبع: دانانیوز

اخبار مرتبط