به گزارش مدیتوریست، چالشهای احیای گردشگری پس از بحران کووید، نقش و تأثیر بازار دیجیتال در امر گردشگری و تأثیر هوش مصنوعی بر آیندهٔ بازار گردشگری از جمله موضوعات این نشست بودهاند. یورونیوز در حاشیهٔ نشست اخیر با با تیهری بروتون کمیسر ویژهٔ بازار داخلی و گردشگری اروپا گفتگویی ترتیب داده که مشروح آن را در زیر میخوانید.
یورونیوز: برای سفر و گردشگری دوران مهمی است.همهگیری تأثیرگذار بود، و شما در صف مقدم بازگشایی مرزها بودید. بهنظرتان مسئولان گردشگری چه درسی از این امر گرفتهاند؟
تیهری بروتون، کمیسر بازار داخلی و گردشگری اروپا: واقعیت این است که بازار گردشگری از همهگیری آسیب فراوان دید. بنابراین ما بسیار سریع دستبهکار شدیم. و معتقدم که کاری که با مدد یکدیگر در اروپا کردهایم جای افتخار دارد، منظورم اجرای پروژهٔ «اروپای نسل بعد» است که اولین مجموعهٔ عظیم اینچنینی در تاریخ ما به شمار میرود، و درسی که گرفتیم این است که همه فهمیدند مقدار زیادی از درآمدها حاصل گردشگری بوده، و پی بردند که گردشگری چقدر مهم است. نخستین بار است که دربارهٔ گردشگری دیدگاه مشخصی داریم و میدانیم که میخواهیم تا سال ۲۰۳۰ به کجا برسیم. کار و گفتگو کردهایم، و این از سوی اعضا تأیید شده، درنتیجه هماهنگایم.
یورونیوز: به نظرتان چالش عمدهٔ این صنعت چیست، اقتصاد سبز؟
بروتون: بله، اقتصاد سبز برای همه ما مهم است و میدانم که گردشگری نقش مهمی ایفا میکند. امروز شاهدیم که شهروندان ما میل وافری به انواع فعالیتهای گردشگرانه دارند. به همین دلیل بزرگترین چالش امروز احتمالا نیروی انسانی و مهارت کاری است. متأسفانه برای استقبال از این گرایش تازه و سازماندهیاش افراد مستعدِ کافی نداریم. بنابراین واقعا نیاز است عمیقا دراینباره بیندیشیم، و مشغول همین کاریم. این احتمالا یکی از بزرگترین چالشهایی است که با آن روبهروییم. رسیدن به اقتصاد دیجیتال و استفاده از دادههای درست بسیار مهم است. فعلا مشغول کار روی بانک اطلاعات گردشگری هستیم، که بسیار مهم است و به زودی نهایی میشود.
یورونیوز: و اینها چه تأثیری بر گردشگری فعلی دارد؟
بروتون: درواقع دربارهٔ گردشگری اختصاصی اطلاعات زیادی به ما میدهد. و نیز میتوانید در انتخاب جزئیات خدمات گردشگری سهیم باشید. اینها البته موجب اطمینان خاطر گردشگران هم میشود، برای نمونه هماهنگی برای اجارهٔ مکان در سفرهای کوتاه بهتر میشود و امنیت دوسویهٔ بیشتری به همراه میآورد.
یورونیوز: هدف سفر اخیرتان به سانفرانسیسکو گفتگو با مدیران فناوری بود. آنها دربارهٔ مقررات هوش مصنوعی در اروپا چه نظری داشتند؟
بروتون: موضوع تنها قاعدهمندکردن هوش مصنوعی نبوده بلکه ما در حال ساماندهی فضای دیجیتالمان هم هستیم. و من از روز اول خدمتم در کمیسیون، دراینباره کار کردهام. فضای مجازی ما بههیچوجه ساماندهی نشده بود. بهخصوص در زمینهٔ شبکههای اجتماعی بسیار آشفته بود که مایه تأسف است. بنابراین تصمیم به ساماندهیاش گرفتیم که مسیر طولانیای داشت، ولی بهمدد مصوبههای «ادارهٔ دادهها» و «خدمات دیجیتال» فضای مجازی را ساماندهی کردیم و همچنین خواستیم تا با مصوبهٔ بازار دیجیتال رقابتی منصفانه داشته باشیم، و این مصوبه بهویژه برای بازار گردشگری بسیار مهم است. داشتن قانون، مخصوصا در حوزهٔ نوآوری مهم است و ما نخستین قارهای هستیم که چنین قوانینی دارد، و مقررات هوش مصنوعی هم جزء این مجموعه قوانین است. ما تقریبا سه سال دراینباره کار کردیم. و مواضع کنونی دربارهٔ هوش مصنوعی، مواضع شورا و پارلمان اروپاست. ما در حوزهٔ دیجیتال بزرگترین قارهٔ جهانِ آزادیم و بنابراین وظیفه داشتم که اینها را برای بازیگران عمدهٔ حوزه فناوری و دیجیتال توضیح بدهم. البته ما از فعالیت همه در اینجا استقبال میکنیم چون پذیرا هستیم. اما مقرراتمان این است و قانون کار ما هم همین خواهد بود. من کمک میکنم تا مسئولان این شرکتها در آمریکا، اروپا، آسیا و دیگرنقاط جهان قوانین ما را دقیقا درک کنند و برای آنها آماده باشند.
یورونیوز: و آيا فکر نمیکنید که این قوانین خیلی زود کهنه میشوند؟
بروتون: خیر، چون همانطور که گفتم این قوانین افقی و خطرمحورند، بنابراین کهنه نمیشوند. همواره امکان پیوند و تغییرشان را دارید، چون در جهان دیجیتال همه چیز افقی است، و اگر شاهد رویداد تازهای باشیم میتوانیم مصوبه را با آن هماهنگ کنیم. زیرا فناوری بهسرعت متحول میشود و امکان خطرات تازه هست. اگر خطری ببینیم که لازم باشد اینگونه از آن جلوگیری کنیم، همواره میتوان مصوبهٔ دیگری داشت.
یورونیوز: پس قوانین تثبیت شدهاند و شما ضابطشان هستید، که خودش چالش دیگری است.
بروتون: بله من ضابط بازار داخلی هستم. و نکتهٔ خوبی است، چون ما این سازوکار قانونی را نه بهعنوان ابزار ایجاد رقابت بلکه بهمنزلهٔ ابراز کنترل بازار داخلی تهیه کردیم. به عبارت دیگر من هماکنون هم ضابط بازار داخلیام، و در این بازار نمیشود هر کاری کرد یا هر چیزی وارد کرد. اگر اسباببازی وارد میکنید، قانونی هست که میگوید اینها نباید برای بچهها خطرناک باشد، واگر اینطور باشد ضابط وارد کار میشود. بهعبارت دیگر، شما برای استفاده از بزرگترین بازار دیجیتال دنیا باید از قوانینش تبعیت کنید.
یورونیوز: شرکتهایی که با این قوانین به خطر میافتند چطور؟ برخی گفتهاند به خاطر این مقررات سختگیرانه از اروپا میروند.
بروتون: اینجا بزرگترین بازار دیجیتال دنیاست و بنابرین کسی قدرت ترک اینجا را ندارد و نمیتواند از اینجا صرفنظر کند. ما از همه استقبال میکنیم. خود من که مدیر عامل بودهام هرگز نخواهم گفت که چون تبعیت از قوانین یک بازار خیلی دشوار است نمیخواهم واردش بشوم. قانون قانون است. کار قانونگذاران آن است که وقتی لازم میبینند دربارهٔ مکان و شیوهٔ زندگی شهروندان خودشان قانونگذاری کنند، و کار شرکتها هم تبعیت از قانون است و چنین خواهند کرد، نگران نباشید. وانگهی، این مقررات برای نوآوری هم مفید است. وقتی مدیرعامل شرکت بودم، با بیش از یکصد کشور دنیا همکاری داشتیم که هرکدام قوانین مختلفی داشتند. و من همواره به کارمندان میگفتم باید در هر کشوری شهروند خوب آنجا باشیم، نباید به دنبال تغییردادن قوانین باشیم و به دولت بگوییم قوانینتان بد است و باید عوضش کرد.
یورونیوز: دربارهٔ آیندهٔ سفر و گردشگری چطور؟ با توجه به نقشی که هوش مصنوعی احتمالا بعد از این ایفا میکند، پیغامتان برای شرکتهای کوچک و متوسط در این حوزه چیست؟
بروتون: قطعا مسئلهٔ بسیار مهمی است. برای همین است که هنگام گفتگو دربارهٔ هوش مصنوعی سه نکته را مد نظر داریم: دادهها، الگوریتمها و قدرت پردازش. میخواهیم بانک اطلاعاتی برای گردشگری داشته باشیم تا بتوانیم آن را بهخوبی سازماندهی کنیم. استفاده از این فضای مجازی برای همه و بهویژه برای صنعت گردشگری امتیاز فوقالعادهای است. مرحلهٔ بعد طراحی الگورتیمهای ویژهٔ گردشگری است که البته جزئی از کار شرکتها و سازمانهای گردشگری است. و درنهایت نیازمند قدرت پردازشاید. ما در اروپا مرکز ابررایانهای یورواچپیسی را راهاندازی کردهایم که عظیمترین زیرساخت اینچنینی در جهان است، مرکزی که به شرکتهای بزرگ و کوچک امکان میدهد به قدرت پردازش فوقالعادهای دسترسی پیدا کنند و به یاری آن الگوریتم خاص گردشگری طراحی کنند و دادهپردازی داشته باشند. ما نخستین مقصد گردشگری جهانایم، بنابراین بیشترین دادههای مربوط به گردشگری را تولید میکنیم، و شرکتهای کوچک و متوسط نیز برای بازار گردشگری فوقالعاده مهماند. بنابراین درحال حاضر مشغول کار بر روی مجموعهای از ابزارهای دیجیتال برای شرکتهای کوچک و متوسط هستیم و گمان میکنم پاییز آینده این طرح را راهاندازی کنیم.
یورونیوز: دربارهٔ وضعیت ژئوپولیتک اروپا چه فکر میکنید؟ شرایط کنونی بسیار ناپایدار است، و نگرانی زیادی درمورد تأثیر جنگ اوکراین و تحریمهای اعمال شده وجود دارد. به دستاندرکاران گردشگری دراینباره چه میگویید؟
بروتون: خب جهان ما همین است. نهتنها قادر به تغییردادن اوضاع کنونی نیستیم، بلکه میدانیم نقش مهمی خواهد داشت، از جمله در گردشگری. آشکارا دربرابر روسیه، و البته کمی هم دربرابر چین، که از منظر گردشگری کشور بزرگی است، با این مسائل روبهرو هستیم. امیدواریم که دررابطه با چین همه چیز به حالت عادی برگردد. میدانم که شمار گردشگران چینیمان کم شده اما مسلما از این گردشگران استقبال میکنیم. ما خواهان بستن درها نیستیم، اما این جنگ پیش آمده و قطعا بسیاری چیزها را تغییر داده. چنانکه میدانید آشکارا در کمیسیون اعلام کردیم که جای ممکن برای حمایت از اوکراین برنامهریزی بلندمدت خواهیم داشت، چون در جریان رویدادهای اخیر دیدیم که پیشبینی رفتار همسایهٔ بزرگمان (یعنی روسیه) دشوار است. به همین دلیل برای حمایت از اوکراین در این تجاوز هولناک هر کاری که از دستمان برآید میکنیم.
یورونیوز: و شمار گردشگران روس در اروپا بهمیزان ۹۰ درصد کاهش یافته.
بروتون: بله، درست است که روسیه کشور بزرگی با ۱۴۳ میلیون نفر جمعیت است، هرچند پرجمعیتترین کشور جهان نیست، و جمعیتش از چین و هند ده برابر کمتر است. ما بسیاری امکانات بالقوهٔ دیگر (به جز روسیه) داریم. بنابراین وقتی ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت به طرز هولناکی به اوکراین حمله کند باید واکنش نشان میدادیم.
یورونیوز: آیا معتقدید ما اروپاییها میتوانیم به سوی اقتصاد سبز برویم و اهداف عالی آن برسیم، و همچنان یک رقیب اقتصادی باشیم؟
بروتون: باید باشیم. راه دیگری در کار نیست. درست است که این یک چالش است. اما ما به اقتصاد سبز خواهیم رسید. این البته هدف ما و هدف نسل آینده است. همیشه میگویم که به صرف محدودکردن جابهجایی و مصرف نمیتوان به اقتصاد سبز رسید. البته باید در مصرف انرژی صرفهجویی کرد. اما به مدد ابتکار و دانش و فناوری میتوان به اقتصاد سبز رسید چنین کرد. این گذار عظیمی است که بهنوعی یک انقلاب به شمار میآید.
یورونیوز: و به اینجا و اکنون یعنی به فصل تابستان برگردیم. در چند هفتهٔ آینده بسیاری از ساکنان اروپا راهی سفر میشوند، آیا این قاره آمادهٔ این هست؟ آیا فرودگاه و دیگر زیرساختها آماده است؟
بروتون: فکر میکنم واقعا همه چیز آماده است، و همه از این بابت بسیار خوشحالاند. وقتی پیشبینیها را درزمینهٔ سفرهای امسال دیدم شگفتزده شدم، اما خبر خیلی خوبی است. پس باید آماده بود. دوباره به آنچه گفتم اشاره میکنم، یک نکتهٔ خاص آمادگی برای استخدام کسانی است که برای خدمات رسانی به گردشگران نیاز داریم.